Lenteland: "Wij bouwen regeneratieve boerderijen"

Positief:

  • Biodiversiteit
  • Streven naar klein geluk i.p.v. luxe en status
  • Samenwerken met andere organisaties, zoals Land van ons
  • Nu al rekening gehouden met stijging zeespiegel
  • Cooperatie als vorm voor participatie

Mijn bedenkingen bij dit initiatief na deze film:

  • Niet schaalbaar
  • “Linkse hobby”, leuk als je je dit kunt veroorloven
    • Voor de rijken, die dan in het weekeinde met het gezin met de auto een paar spruiten gaan halen
    • Ontbreken van diversiteit in de groep
  • Brengt dit kansen voor mensen die maatschappelijk buiten de boot vallen?
  • Taalgebruik is niet te volgen, heel erg “startup”. 99% van NL haakt af. (tip van @dehaas )
  • Ik mis Bitcoin - is geen doel op zich, maar voor mij is het heel belangrijk dat het onderdeel is van de basis van het initiatief: rendement nemen in Bitcoin.
1 like

Net ook rustig gekeken. Ik had geen problemem met het taalgebruik en vond het wel inspirerend (maar ik ben dan ook heeeel uniek ;p)

Wel maakte ik mij idd zorgen over de betaalbaarheid: als zij de supermarkt al veel te goedkoop vinden… Ik vind ze veel te duur namelijk (afgezet tegen mijn inkomen) en ga daarom altijd naar de markt.

Ik ben benieuwd waarom je het niet schaalbaar vindt? Niet genoeg investeerders? Geen afzetmarkt die groot genoeg is?

1 like

Lage opbrengst per hectare, onvoldoende beschikbaarheid van landbouwgrond. Ook logistiek onhandig, dat de volvo-rijdende bovenklasse zelf een halve kilo boontjes gaat halen.

Vooral denk ik dat het een luxe hobby is, zoals het hier wordt voorgesteld. Onthoud daarbij dat ik met een soortgelijk idee rondliep, en nu ik het zie uitgevoerd, krijg ik ineens een kritische blik.

Ik zie wel het bezit door de groep, maar wellicht minder het benutten van mensen die tijd over hebben, maar weinig geld. Bijvoorbeeld zou er een team van jongeren kunnen werken, om ervaring op te doen. Zodat er ook sociaal rendement is. En wellicht besparing op de kosten van het runnen van de boerderij.